Kampanjen Klimatlätt Uppsala genomfördes från hösten 2018 till våren 2020, med syfte att engagera och inspirera medborgare i Uppsala län att leva mer hållbart och minska det egna klimatavtrycket från konsumtionen. Kampanjen var ett samarbete mellan en rad olika samhällsaktörer som tillsammans vill skapa ett hållbart Uppsala genom samverkan och ökat medborgarengagemang i klimatfrågan.
Initiativtagare till kampanjen var Uppsala kommun, Chalmers tekniska högskola, klimatkalkylatorn Svalna, Göteborgs universitet, Region Uppsala, Sensus, Studiefrämjandet, Svenska kyrkan, Uppsalahem och Energi- och klimatrådgivarna i Uppsala län. Kampanjen genomfördes inom ramen för det strategiska innovationsprogrammet Viable Cities som finansieras av Vinnova, Energimyndigheten och Formas.
Läs gärna mer om kampanjens resultat och lärdomar i:
Broschyr om Klimatlätt Uppsala
För en mer utförlig analys av kampanjen, se:
Slutrapport Klimatlätt Uppsala
Resultaten från kampanjen visar att de metoder som användes faktiskt minskar klimatpåverkan från konsumtionen och har potential att förfinas för att bidra till ökad takt på minskningen samt att nå ännu fler människor. Det finns också en stor styrka i en projektorganisation där många aktörer från olika samhällssektorer samarbetar och vill åt samma håll. Därför planeras i nuläget för fortsätt utveckling av arbetssätt och metoder som underlättar för medborgarna att göra med hållbara val i sin vardag.